Mensen gebruiken internet om nieuwe restaurants te ontdekken, recensies te schrijven, door menu’s te bladeren en reserveringen te maken.

Marketing van je restaurant kan tegenwoordig soms best lastig zijn.

Naast uitstekende service heb je restaurant marketing technieken nodig om klanten binnen te halen, terug te laten komen voor meer en jouw zaak promoten.

Voordat je marketing gaat toepassen voor jouw horeca, moet je eerst bepalen wie je klanten zijn.

Verkoop je aan millennials, de oudere generatie of gezinnen met kinderen?

En ik hoor je al zeggen, ‘ik verkoop aan iedereen!’

Natuurlijk zal je geen nee zeggen tegen gasten maar het is verstandig als jij communiceert naar een bepaalde doelgroep.

Deze stap is cruciaal voordat je kunt beginnen met restaurant marketing omdat je simpelweg zonder een duidelijk gedefinieerd publiek onmogelijk een (advertentie)campagne kunt opzetten.

Hoe duidelijker je doelgroep, hoe gemakkelijker het is om content, advertenties en e-mails te maken.

Als je bijvoorbeeld een restaurant bent dat aan de millennials verkoopt, wil je content maken die hen aanspreekt en hun taalgebruik gebruikt.

Het gebruik van jargon van jouw doelgroep kan jouw merk helpen en je merkbekendheid vergroten.

Klinkt logisch? Toch zie ik vaak dat restauranthouders maar wat doen.

En dat is een gemiste kans!

Hieronder mijn top 13 van restaurant marketing technieken die elke horeca ondernemer zou moeten toepassen om mee te kunnen komen in 2020.

Start nu met:

Stap 1. Focus op lokale SEO

Kies je één van deze restaurant marketing ideeën voor je bedrijf, kies er dan voor om je te richten op lokale SEO!

Lokale SEO voor restaurants is cruciaal. Als je niet voorkomt in de top drie van lokale zoekopdrachten, dan kun je niet verwachten dat je veel business krijgt.

Je doel zou moeten zijn om in de top drie te komen, ook wel de Google-map spots genoemd.

Wanneer gebruikers een specifiek trefwoord zoeken, zoals ‘beste pizza’, dan ziet men de eerste drie pizza restaurants als eerste en die restaurants zullen het meeste bezoekers krijgen.

Simpelweg omdat de gebruiker deze resultaten als eerste ziet

Lokale seo

Deze restaurant marketing ideeën zijn misschien niet genoeg om je in de lokale SEO te krijgen, dus hier nog enkele tips:

  • Zorg voor goede beoordelingen. Beoordelingen creëren vertrouwen bij je potentiële gasten.

Moedig mensen aan om jouw bedrijf te beoordelen op Yelp, Google, Facebook of welke platformen dan ook.

Natuurlijk zullen er ook slechte beoordelingen zijn, dus zorg ervoor dat je de opmerkingen en beoordelingen in de gaten houdt zodat je kunt reageren op klanten die mogelijk een slechte ervaring in je restaurant hebben gehad.

  • Je kunt niet iedereen tevreden stellen. Zorg daarom dat je Google Alert voor je bedrijf instelt.

Zo krijg je direct een melding wanneer iemand jouw naam op internet vermeldt.

En zorg ervoor dat je op een professionele en vriendelijke manier op deze negatieve opmerkingen reageert.

Maar reageer ook op positieve reacties.

  • Google Mijn Bedrijf en lokale vermeldingen. Jouw ‘Google Mijn Bedrijf’ toont klanten wanneer je open bent, je adres, contactgegevens maar ook foto’s en recensies.

Zorg dat jouw bedrijf in alle lokale vermeldingen komt.

Claim je bedrijf op Tripadvisor, Yelp, Foursquare en elke andere beoordelingssites.

Dit vergroot de kans om in lokaal zoeken te verschijnen.

  • Wees consistent. Net zoals het belangrijk is om consistent te zijn met je eet- en service ervaringen, moet je je restaurantnaam, telefoonnummer en adres consistent op alle platforms weergeven.

Op elk sociale media platform en elke vermelding waar jouw restaurant op verschijnt.

Zelfs de kleinste wijziging kan klanten of zoekmachines in verwarring brengen.

  • Update jouw website! Controleer goed of elk detail correct is op je site.

Dit zorgt er voor dat zowel gasten als zoekmachines tevreden zijn én blijven.

Zoekmachines crawlen websites voortdurend om ervoor te zorgen dat ze nog steeds actief en relevant zijn.

Als jij je website al jaren niet hebt bijgewerkt, kan dit een reden zijn om jou een lagere positie in de zoekresultaten te geven.

Niets is zo ‘killing’ voor je bedrijf dan wanneer potentiële gasten voor een dichte deur staan.

Daarom is het belangrijk dat jij je menu en openingstijden op je website goed bijhoudt.

Horeca website

Stap 2. Webdesign voor restaurants

Met een goed ontworpen restaurantwebsite kun je de eetervaring al beginnen voordat de gast jouw zaak binnenloopt.

Je kunt je website gebruiken om de sfeer te laten zien en je specials op je menukaart tonen. Zorg dat mensen uitkijken om jouw zaak te bezoeken.

Vergeet niet om jouw website ook compatibel te maken met mobiele apparaten.

Meer dan 87% van de Nederlanders gebruikt een smartphone en ze zijn waarschijnlijk al onderweg wanneer ze een restaurant zoeken.

En mensen, alsjeblieft, zeg niet:

‘ik heb geen website nodig want ik gebruik Facebook!

Facebook zal niet altijd bestaan en dan ben jij al je foto’s én contacten kwijt.

Ik kom het nog té vaak tegen 🙁

Stap 3. Schrijf blogs

Bloggen is misschien niet het eerste waar je aan denkt wat je voor je restaurant wilt doen, maar het is dé manier om het verhaal van je restaurant te delen, recepten, tips en trucs te delen.

Dit helpt je om online nóg beter gevonden te worden.

Vertel in je blogs ook over lokale evenementen waaraan je hebt deelgenomen of over andere activiteiten die je in je stad of dorp hebt gedaan of gaat doen.

Wanneer mensen je blogs lezen, brengen ze tijd door op je website.

Hierdoor weten de zoekmachines dat jouw website relevant en nuttig is.

Wat ertoe leidt dat je restaurant hoger scoort in de zoekresultaten.

Pro tip: Heb je geen tijd om te bloggen, vraag Smaakvol NH dan om verhalen over jouw bedrijf te schrijven die jij op je website plaatst.

schrijf blogs

Stap 4. Gebruik TikTok

Stap 5. Gebruik Instagram

Zorg dat je aanwezig bent op Instagram. Niet af en toe, maar zorg dat je 3 tot vier berichten per week post.

Instagram gebruik je om de beste visuele content van je bedrijf te promoten, om aanbiedingen en acties te promoten.

Schrijf korte teksten over wat je laat zien en hoe men gebruik kan maken van de aanbieding.

Instagram is dé plek om de gasten jouw merkidentiteit te laten zien.

Werk jij bijvoorbeeld met streekproducten, laat dan ook de boer zien met zijn producten of de brouwer in zijn brouwerij, allemaal berichten waarvan jij denkt dat jouw fans dit leuk zullen vinden.

Pro tip: Geen tijd om social media zoals Instagram zelf te beheren? Vraag Smaakvol NH om je hierbij te helpen. Wij werken met diverse horeca ondernemers samen waarvoor wij de verhalen maken die zij gebruiken in hun marketing.

Stap 6. Gebruik de juiste #hashtags

Begrijp hoe hashtags werken. Ze zijn een geweldig hulpmiddel om jouw bedrijf kenbaar te maken aan een grote groep geïnteresseerden.

Ze kunnen helpen je merk op te bouwen en de betrokkenheid van fans te vergroten.

Wanneer potentiële gasten jouw logo of restaurantnaam zien dan wil je dat zij onmiddellijk denken aan;

  • waar jouw bedrijf voor staat
  • wat voor soort eten je serveert
  • waar je te vinden bent

Als je restaurant consequent een hashtag gebruikt, moedig dan je volgers aan om ze ook te gebruiken.

Dit verhoogt de betrokkenheid en je bouwt aan trouwe volgers.

Gebruik niche-hashtags in combinatie met populaire hashtags.

Als je alleen populaire hashtags gebruikt, raakt je bericht verloren.

Gebruik lokale hashtags zodat je berichten worden weergegeven in het geografische gebied van jouw restaurant.

Je richt je immers op mensen die in de buurt zijn.

Naast het gebruik van niche-hashtags, wil je ook het aantal hashtags dat je gebruikt goed bijhouden.

Te veel kunnen vervelend zijn en betrokkenheid verminderen, net als te weinig hashtags weer niet goed werkt.

Pro tip: gebruik hashtag generators zoals de app SmartHash of websites als DisplayPurposes.com of All-Hashtag.com.

User generated content

Stap 7. User generated content

Vertaald betekend het, door gebruikers gegenereerde content.

Het kan social media een stuk makkelijker maken.

Door de content te gebruiken die je volgers posten, kun je tijd en geld besparen.

92% van de mensen vertrouwt op aanbevelingen van andere mensen.
Mensen houden niet van verkooppraatjes.

Ze vertrouwen eerder op aanbevelingen van hun vrienden en familie.

Gebruik de content die de gemiddelde persoon plaatst om je bedrijf te promoten.

Het leuke hiervan is dat je hun content gratis kunt gebruiken.

Als restaurant zal je hoogstwaarschijnlijk heel veel door gebruikers gegenereerde content hebben omdat mensen graag foto’s van hun eten maken en plaatsen.

Door gebruikers gegenereerde content is meestal een indicator van een betrouwbaar bedrijf.

Als andere mensen je merk promoten, is dit in principe hetzelfde als dat ze je een goede beoordeling geven.

Door content van je volgers te gebruiken, kun je als bedrijf contact maken met mensen op een menselijk niveau en authentiek overkomen.

Pro tip: Voordat je de content van volgers deelt, stuur hen wel eerst even een DM en vraag of zij dit goedvinden. De persoon die de foto maakt blijft de eigenaar. Gebruik je hiervoor de app Repost dan staat de naam van wie je het bericht deelt vermeld.

Stap 8. Gebruik Pinterest voor je gerechten

Met Pinterest kun je foto’s van je eten pinnen die je kunt linken naar je website of jouw sociale media.

Pins worden door gebruikers constant gepind en opnieuw gepind, wat een eindeloze marketingcyclus voor jouw restaurant creëert.

Als je je beste foto’s van gerechten pint (zelfs als het geen recepten zijn), worden ze talloze keren opnieuw gepind.

Zorg ervoor dat je naam van je restaurant aan je pins zijn gekoppeld.

Op die manier weten potentiële gasten waar ze naartoe moeten gaan om bij je te komen eten.

Pro tip: Maak van jouw Pinterest bord een compleet bedrijfspagina. Dit bereik je door meer te bieden dan alleen eten. Pin ook jaarlijks terugkerende evenementen, festivals, voor jouw stad of dorp bijzondere ‘plekken’, dit is voor de toerist ook interessant.

e-mail marketing

Stap 9. E-mailmarketing voor restaurants

E-mailmarketing is een essentiële marketingtactiek die alle bedrijven, zelfs restaurants, zouden moeten gebruiken.

Je zal eerst een lijst moeten samenstellen.

Dit kun je beginnen door een pop-up te plaatsen op je website waar je bezoekers uitnodigt om abonnement van jouw nieuwsbrief te worden.

Je kunt ze zelfs in je restaurant verzamelen, maar houd er rekening mee dat je ze later handmatig aan je e-maillijst moet toevoegen.

Nadat je jouw lijst hebt samengesteld, kunt je beginnen met het opstellen van e-mailcampagnes en geautomatiseerde e-mails.

Als je denkt: “Over welke onderwerpen ga ik e-mails versturen?”, zijn hier enkele ideeën voor restaurant marketing die je kunt gebruiken in jouw e-mailcampagnes:

  • E-mail klanten je menu als het verandert of verzend de wekelijkse specials
  • Vertel ze over evenementen die je hebt
  • Geef exclusieve korting aan abonnees
  • Deel het verhaal of de geschiedenis van je restaurant

Let op dat je niet constant alleen jouw restaurant verkoopt

Bied abonnees content van hoge kwaliteit aan zodat ze je e-mails blijven openen en contact met je blijven houden.

Pro tip: Wil jij beginnen met jouw e-maillijst op te stellen maar kun jij hier hulp bij gebruiken? Vraag Smaakvol NH Business om je hierbij te helpen. Wij doen dit maandelijks voor diverse horeca.

Stap 10. Werk met influencers

Nu wordt het tijd om de ‘foodie-markt’ aan te boren en ze foto’s van je eten te laten plaatsen.

Influencers, in het Nederlands vertaalt beïnvloeders zijn de mensen die al een enorme aanhang op Instagram hebben en die aanhang luisteren meestal naar hun advies en suggesties.

Nodig zo een influencer uit in jouw restaurant, en vraag hen om foto’s en hun mening te geven over het eten.

Als je zo een influencer in jouw restaurant kunt krijgen, kan je dit een hoop aandacht opleveren.

Pro tip: Ga niet gelijk een influencer uitnodigen die jij hoge bedragen moet betalen voor een bericht. Neem contact op met influencers die 2 t/m 6 duizend volgers hebben, onderzoek wijst uit dat deze volgers eerder reageren dan van influencers die boven de 10 duizend volgers hebben. Vraag Smaakvol NH om je hierbij te helpen.

Insta worthy

Stap 11. Word “Insta Worthy”

Insta worthy betekend Instagram waardig, goed genoeg om op Instagram gedeeld te worden en een groot bereik genereert.

Het is niet alleen jouw eten dat influencers kunnen delen maar je kunt ook zorgen dat jouw restaurant gedeeld wordt zodat andere Instagram gebruikers naar jouw restaurant komen.

Mama Kelly is bijvoorbeeld zo een restaurant. Bekijk hier hun website in Amsterdam en Instagram profiel om een idee te krijgen.

Natuurlijk hoef jij je zaak niet om te toveren in een roze restaurant, maar je kunt wel ideeën opdoen.

Denk bijvoorbeeld aan neon verlichting met teksten, knusse zithoekjes, plekken die fotogeniek zijn met jouw restaurantnaam op de achtergrond.

Je kunt je voorstellen dat als bezoekers met jouw zaak op de foto gaan, je dit een hoop aandacht en bezoekers kan opleveren.

Pro tip: Wil jij een keer sparren over ideeën en wat er meer mogelijk is om jouw restaurant ‘Insta Worthy’ te maken? Wij hebben genoeg ideeën, vraag een gesprek aan dan komen we vrijblijvend bij je langs.

Marketing Technieken Conclusie

Marketing voor jouw restaurant kan een hoop opleveren, mits je de juiste mix weet te vinden.

Pas jij deze restaurant marketing toe zoals ik hier heb besproken, dan weet ik zeker dat jij op de juiste weg bent om van jouw restaurant een trekpleister te maken waar iedereen graag komt en gezien wil worden.


Ben jij het ook zat om geld, tijd en energie te verspillen aan ineffectieve marketing? Het doel van Smaakvol NH is om jouw bedrijf te versterken door je te helpen groeien met behulp van onze kennis, ervaring en innovatieve oplossingen. Vertrouw op een duidelijke strategie die de juiste klanten naar jouw bedrijf brengt.

Laat een reactie achter