Heeft het nut om je aan te melden bij bedrijvengidsen? Als je weet dat ‘Google Mijn Bedrijf’ de grootste gids van allemaal is 😉

Aanwezig zijn op bedrijvengidsen helpt je namelijk om op lokaal niveau gevonden te worden.

‘Lokaal’ wordt steeds belangrijker voor bedrijven en de coronapandemie heeft daar ook zeker aan bijgedragen.

Ben jij alleen online of run jij een kleine lokale onderneming in een winkelstraat, online bedrijvengidsen spelen een rol in jouw marketingstrategie en kunnen een krachtig hulpmiddel zijn om het bereik van je bedrijf te vergroten.

Dit blog bespreekt de rol van online bedrijvengidsen: hoe ze werken en enkele voordelen die ze bedrijven kunnen bieden.

We bekijken ook enkele verschillen tussen de verschillende gidsen en geven tips om het meeste uit een van de grootste gidsen van allemaal te halen: Google Mijn Bedrijf.

Wat is een bedrijvengids?

Een bedrijvengids is een doorzoekbaar online register of index van bedrijven, waarin vermeldingen zijn gegroepeerd op categorie of type.

Deze gidsen verzamelen en presenteren de belangrijkste informatie van de bedrijven die in de gidsen worden vermeld.

Het doel van bedrijvengidsen is om de gebruikers te voorzien van de informatie die ze nodig hebben. Denk daarbij aan contact op te nemen, de locatie en andere manieren van communicatie van bedrijven.

De informatie die in een gids wordt weergegeven, zijn de bedrijfsnaam, adres- en contactgegevens, openingstijden, foto’s, inkomende links naar de bedrijfswebsite en routebeschrijvingen.

Afhankelijk van de directory kunnen vermeldingen ook gebruikersfuncties bevatten. Dit zijn mogelijkheid om het bedrijf te beoordelen of informatie erover te delen op social media platforms.

Hoewel kenmerken en functies van gids tot gids kunnen verschillen, is de hoofdfunctie van alle bedrijfsgidsen in wezen hetzelfde.

Hoe werkt een bedrijvengids?

Online gidsen werken doordat ze bedrijfsvermeldingen ontvangen van de bedrijfseigenaar. Deze informatie wordt vervolgens weergegeven en makkelijk te doorzoeken.

Meld je je bij diverse bedrijvengidsen aan, zorg dan dat je dat doet bij relevante gidsen.

Het heeft namelijk weinig zin om ​​jouw keukenwinkel te vermelden, in bijvoorbeeld een gids die gespecialiseerd is in hengelsport.

Zodra je de juiste online-gidsen hebt gevonden, kun je jouw bedrijf bij deze gidsen registreren:

  • selecteer een geschikte categorie
  • verstrek alle relevante gegevens van jouw bedrijf, inclusief basiscontact
  • adresgegevens
  • de naam en URL van de website
  • een korte beschrijving van de website
  • zoekwoorden

Zorg ervoor dat je nadenkt over zoekwoorden die de inhoud van de website correct beschrijven – je wilt deze in jouw beschrijving terug zien.

In de bedrijvengids van Smaakvol NH kun je eenvoudig, met een druk op de knop, de gegevens van Facebook of Yelp importeren. Daarna pas je de informatie aan wanneer jij wilt.

Het interessante is dat ruim 25% bereid is om meer te betalen als een bedrijf, product of dienst goede beoordelingen krijgt.

Vijf voordelen van vermelding in een bedrijvengids

Er zijn voordelen voor jouw marketing om je bedrijf aan te melden bij een gids.

Dit zijn de vijf belangrijkste:

  1. Zichtbaarheid / zoekmachine optimalisatie
  2. Bouw aan je merkprofiel
  3. Mobiele optimalisatie
  4. Reviews / sterren
  5. Inkomende links

Een groot voordeel is dat bezoekers op sommige bedrijvengidsen reviews kunnen geven. Dat kan bij Google Mijn Bedrijf, maar ook bij Smaakvol NH kun je reviews geven aan bedrijven maar ook aan gerechten.

En dan is het goed om te weten dat 75% van de consumenten online reviews leest.

Uit onderzoek van Henk Kroezen, auteur van het boek ‘Review! Het succes van online mond-tot-mondreclame’, blijkt dat 40% van de consumenten het vervelend vindt als er geen reviews over een bedrijf, product of dienst te vinden zijn.

Het interessante is dat ruim 25% bereid is om meer te betalen als een bedrijf, product of dienst goede beoordelingen krijgt.

De grootste voordelen van reviews op rij:

  • ze helpen om het vertrouwen van de consument te winnen
  • reviews helpen je omzet te verhogen en jouw marge te verbeteren
  • ze geven je feedback voor product- en serviceverlening
  • ze geven inzicht in je doelgroep en wat vinden ze echt belangrijk

Het andere grote voordeel is dat een link vanaf een bedrijvengids naar jouw website zorgt voor een betere ‘linkautoriteit’ in het linkprofiel van jouw website.

Dit zorgt er voor dat jouw website een betere positie kan krijgen in Google, wat weer kan zorgen voor meer gratis bezoekers. En dat is precies wat je wilt!

Lokale gidsen

Zoals de naam al doet vermoeden, richten online lokale bedrijvengidsen zich op lokale bedrijven met een specifieke fysieke locatie.

Over het algemeen vermelden lokale bedrijvengidsen alleen kleine of middelgrote lokale bedrijven die een specifieke, directe locatie bedienen (zoals een plaatselijke kapper of loodgieter) en geen bedrijven die uitsluitend online bestaan.

Lokale gidsen verzamelen en vermelden lokale bedrijfsinformatie om het voor consumenten gemakkelijk te maken om lokale producten en diensten te vinden en om te communiceren met de bedrijven die deze aanbieden.

Hieronder een lijst met voorbeelden van lokale bedrijvengidsen:

Wat valt je op als je op een link klikt van deze gidsen?

Geen van deze gidsen biedt relevante informatie aan van de bedrijven die hier op aanwezig zijn. Het is puur een opsomming van de bedrijven, verder niets.

De bedrijvengids van Smaakvol NH biedt zowel plek voor fysieke bedrijven als online bedrijven. Maar ook gratis en betaalde deelname is mogelijkheid.

Betaal je € 75,- per jaar voor Smaakvol NH dan wordt jouw bedrijf onder andere actief gepromoot.

Dat is een groot verschil met alle andere gidsen, ook Google promoot jouw bedrijf niet.

Smaakvol NH is een bedrijvengids
Een voorbeeld van een bedrijfspagina in de bedrijvengids van Smaakvol NH

Het verschil tussen specifieke en generieke niche-gidsen

In grote lijnen hebben online bedrijvengidsen twee vormen:

Algemene niche-gidsen – die vermeldingen bevatten in een breed assortiment aan bedrijfscategorieën, niet specifiek voor een bepaalde niche of branche (bijvoorbeeld Google Mijn Bedrijf);

Specifieke niche-gidsen – die zich richten op een kleiner aantal bedrijfstypes die specifiek zijn voor bepaalde industrieën, niches, onderwerpen (of soms regio’s zoals Smaakvol NH).

Niche-gidsen kunnen zich ook specialiseren in het targeten van bepaalde doelgroepen of groepen, zoals andere bedrijven. B2B-bedrijvengids zoals Frankwatching is hier een goed voorbeeld van.

Elke type gids heeft zijn voor en nadelen. Daarom is het verstandig om je bij diverse gerelateerde gidsen aan te melden.

Specifieke niche-gidsen kunnen aanspraak maken op betere expertise, omdat ze zich op één of slechts enkele specifieke gebieden concentreren.

Deze gidsen kunnen inhoud of informatie bevatten die relevant is voor bedrijven in die specifieke branche. De gebruiker vindt die niet in een algemene bedrijvengids.

Serieuze consumenten zullen daarom eerder meer vertrouwen hebben in specifieke niche-gids dan in een brede of algemenere gids die eenvoudigweg alles opsomt.

Om deze redenen kan een specifieke niche-gids een status en reputatie bieden waar de ondernemer die aanwezig is een voordeel heeft.

Internetgebruikers die in specifieke niche-gids zoeken, zullen eerder een aankoop doen (of een specifieke behoefte hebben), dus de (aan)koop of bezoek percentage kan hoger zijn.

Als de specifieke niche-gids belangrijke informatie levert aan de consument door artikelen te schrijven over bepaalde niche onderwerpen, levert dat een meerwaarde voor de ondernemers die op deze bedrijvengids aanwezig zijn.

Op deze manier staat de potentiële klant al voor de deur van de ondernemer. In dat geval kan het veel belangrijker zijn om in die niche gids vermeld te worden dan in Google Mijn Bedrijf.

Het is verstandig is om te profiteren van elk type bedrijvengids. Zorg er voor dat je wordt vermeld in de grote gidsen en in een paar specifieke niche-gidsen. Zolang ze relevant zijn voor jouw branche.

Smaakvol NH heeft zo een specifieke niche-gids en is dé plek waar je alles kunt vinden en ontdekken op het gebied van eten, drinken en koken in Noord-Holland.

Google Mijn Bedrijf is een algemene bedrijvengids

Google Mijn Bedrijf is de grootste online algemene bedrijvengids en in veel opzichten de belangrijkste.

Het dient vaak als startpunt voor gebruikers die online naar een bedrijf zoeken. Ondanks dat deze gids geen gedetailleerde informatie biedt, wordt Google als zoekmachine vaak wel als eerste gebruikt voor antwoorden.

Om deze reden is de bedrijvengids Google Mijn Bedrijf wel goed om te beginnen.

Google Mijn Bedrijf is een bedrijvengids
Beginpagina van Google Mijn Bedrijf

Hier vertellen we je hoe jij je kunt aanmelden:

Ga hier naar de website Google Mijn Bedrijf.

Daar aangekomen moet je jouw bedrijf registreren door deze stappen te volgen:

  1. Druk op de knop “Nu beheren” in de rechterbovenhoek.
  2. Je wordt gevraagd om in te loggen op jouw Google-account, dat je moet maken als je er nog geen hebt. Houd er rekening mee dat dit het account is dat aan jouw bedrijf wordt gekoppeld.
  3. Voer vervolgens de naam van je bedrijf in.
  4. Voer vervolgens het bedrijfsadres in.
  5. Er wordt vervolgens gevraagd om te bevestigen of jouw bedrijf goederen en diensten aan zijn klanten levert door een vakje aan te vinken. Als je het bedrijfsadres privé wilt houden (als het bijvoorbeeld ook jouw thuisadres is), selecteer ‘Mijn adres verbergen (het is geen winkel) Toon alleen de regio’. Je moet dan het bezorggebied van het bedrijf selecteren.
  6. Vervolgens moet je de activiteitencategorie kiezen die het beste bij jouw bedrijf past. Let op dit is een belangrijke stap! Google zal namelijk bekijken waar jouw vermelding kan worden weergegeven, voor lokale zoekopdrachten en het soort klanten dat jouw vermelding zou moeten zien.
  7. Voer nu de zakelijke contactgegevens en website in.
  8. Klik ten slotte op de knop ‘Voltooien en verifiëren’. Je moet dan een verificatieoptie selecteren. Normaal gesproken moet dit per post gebeuren, in dat geval stuurt Google een ansichtkaart met een verificatiecode naar het bedrijfsadres. Andere opties zijn beschikbaar, maar alleen voor geselecteerde bedrijven. Je kunt er ook voor kiezen om het bedrijf later te verifiëren.

Google Mijn Bedrijf is een prima manier om jouw zichtbaarheid te vergroten en meer mensen naar je bedrijf te leiden.

Het is dan wel belangrijk dat je jouw Google Mijn Bedrijf-informatie nauwkeurig en volledig invult.

Zorg ervoor dat basisinformatie zoals contactgegevens, adres en openingstijden correct zijn en dat eventuele wijzigingen in je gegevens zo snel mogelijk worden bijgewerkt.

Dit geld overigens voor elke bedrijvengids waarbij je bent aangemeld.

Jij, maar ook de potentiële klant, zit namelijk niet te wachten om verkeerde winkel binnen te lopen of voor een dichte deur staan omdat je openingstijden zijn veranderd.

Zorg ervoor dat jouw locatie specifiek is en voeg foto’s en teksten toe die de algehele ervaring van de bezoekers verbeteren.

Actief zijn op de gids helpt ook. Houd regelmatig de beoordelingen van gebruikers in de gaten en reageer hier ook op.

Zorg ervoor dat je profiteert van positieve beoordelingen. Maar verbeter je op punten waar je negatieve beoordelingen krijgt.

Dit verbetert de algehele klantervaring en de populariteit van jouw vermelding.

Bedrijvengids conclusie

Online bedrijvengidsen zijn een belangrijk onderdeel van de marketingstrategie voor bedrijven. Ze verbeteren de algehele zichtbaarheid van een bedrijf, de prestaties op zoekmachines en zorgen voor een betere ervaring bij potentiële klanten.

Als je met jouw bedrijf hier geen gebruik van maakt, loop je zeker potentiële nieuwe klanten en omzet mis.

Heb jij een bedrijf in Noord-Holland en hou jij je bezig met eten, drinken en/of koken en klaar om meer potentiële klanten naar jouw bedrijf te trekken? Meld je dan gratis aan bij Smaakvol NH zodat jij kunt profiteren van deze niche-gids en we jouw bedrijf ook naar een hoger niveau tillen.

Laat een reactie achter