
Stel je voor;
je komt iemand tegen en hij of zij vraagt of jij even op een kind wil passen?
De persoon loopt weg en laat je daar staan mét het kind
Wat is jouw reactie?
Ik denk dat je of begint te lachen of zenuwachtig wordt en denkt wat moet ik met deze situatie!
En dat is precies ook hoe potentiële gasten regeren als jij hen bij de eerste kennismaking direct vraagt of ze wat van je willen kopen.
Ze worden zenuwachtig en denken, ken ik jou en waarom moet ik wat bij je kopen?
Maar hoe stel je jezelf voor aan potentiële gasten?
Het vertellen van jouw verhaal is het fundament van je bedrijf. Gasten leren je kennen door middel van je verhaal, je bedrijf groeit er door en het motiveert je werknemers.
De beste manier om je verhaal te vertellen is door je verhaal op te schrijven, uit te werken en te gebruiken in je marketing.
Je kunt je verhaal dan inzetten op je website, in je nieuwsbrief, je social media berichten en in je blogs.
In dit blog leg ik je hierover meer uit.
Daarnaast is een bedrijfsvideo van jouw verhaal dé manier om gasten voor je te winnen.
Het is een snelle manier om;
- jouw verhaal bij je toekomstige gasten te brengen
- hen uit leggen waar jij voor staat
- wat je belangrijk vind
- en hoe jij er zo bij bent gekomen om dit werk te doen
Het internet is heel geschikt om je verhaal via video te verspreiden. Hieronder staan 3 video’s van verschillende horecabedrijven.
Elk van hen heeft een andere toon en inspireert gasten op een andere manier. Maar ze vertellen allemaal hun bedrijfsverhaal.
Wanneer de kijker klaar is met kijken van deze video’s, zijn ze enthousiast, ze kennen je, zijn hongerig en klaar om bij je langs te komen.
In de eerste video laat ik je zien welke elementen belangrijk zijn als je jouw bedrijfsverhaal vertelt.
Ontleed de tweede en derde video, kijken of je alle verhaalelementen kunt identificeren!
The bread shop
Bedrijfsvideo’s
Bij Smaakvol NH maken we ook bedrijfsvideo’s en kookvideo’s met chef-koks. Dit zijn ook bedrijfsvideo’s maar dan hebben we een onderdeel van het verhaal uitvergroot als video.
Op deze manier deelt de chef zijn kennis en kan de consument thuis zelf aan de slag of weet men waar ze lekker uit eten kunnen gaan.
Wie
In het begin van de video vertelt Lauren wie ze is en vertelt haar vader hoe het zo gekomen is dat ze is gaan bakken. Meg vertelt dat ze mondhygientiste is geweest en ze pas een jaar professioneel bakt.
Haar moeder vertelt dat zij en haar dochter op donderdag altijd al chocolate chip cookies samen bakte. Maar ze niet wist dat ze nu zo goed is in het bakken.
Wat
Ze vertellen dat ze dit het liefste doen en waar ze om bekend staan en dat ze alles met de hand maken en laten dit aan de hand van de cinamon rolls zien hoe ze te werk gaan.
Maar vertellen ook de ingrediënten die ze gebruiken om de verschillen te laten zien.
Daarna laten ze zien hoe de gasten gek zijn op hun baksels en laten de gasten horen hoe lekker ze het vinden. (Bevestiging)
Waarom
Hier gaan ze verder in detail over waarom ze The Bread shop zijn begonnen door te vertellen dat Laura al van jongs af aan aan het bakken was.
Dit wordt versterkt door de beelden van vroeger. Welke opleidingen en waarom ze dit werk doet.
Uniek
Ze vertelt dat de manier van werken volgens tradities gaat wat volgens haar de enige manier van werken is.
Ze heeft nooit geleerd om met machines te werken en daarom alles met de hand doet en dat brood iets levends is en dat je dat moet voelen als je ermee werkt.
Hier vertelt ze dat ze kennis heeft heeft door de jaren ervaring.
Het product
Ze vertelt welke soorten brood ze bakken en hoe het brood er uit hoort te zien. Ze laten het brood zien.
Hier komt de kennis van het bakken weer terug en je krijgt er direct trek van.
Overtuigen
Ze vertelt dat de mensen naar haar zaak kunnen komen om te ervaren hoe ze bakken en hoe lekker het is.
Dat ze vele uren werkt omdat brood bakken het leukste is om te doen. Het is voor haar geen werk en zegt dat je de dag goed begint met een goed gebakken brood en dat je dit brood nergens anders kunt krijgen.
Nu ben jij aan de beurt, ontleed de tweede en derde video, kijken of je alle verhaalelementen kunt identificeren!
Mad Martha’s
The Oysterman
Zorg dat jouw verhaal staat als een huis, maar durf daarna te experimenteren met je verhaal. Het gaat uiteindelijk om de gast die jij weet te enthousiasmeren.
Bedrijfsverhaal Conclusie
Jouw verhaal verstellen in een consistente manier via diverse kanalen werkt het beste voor jouw merk. Bedrijfsvideo’s die tijdloos zijn kun je keer op keer gebruiken.
Knip de video’s op in 59 seconden video’s voor verspreiding op diverse social media kanalen, succes gegarandeerd.
Ben jij het ook zat om geld, tijd en energie te verspillen aan ineffectieve marketing? Het doel van Smaakvol NH is om jouw bedrijf te versterken door je te helpen groeien met behulp van onze kennis, ervaring en innovatieve oplossingen. Vertrouw op een duidelijke strategie die de juiste klanten naar jouw bedrijf brengt.