Verhalen vertellen doen we al eeuwen lang. Van grotschilderingen tot prachtige sprookjes, we hebben in de loop der jaren vele manieren ontwikkeld om het publiek bezig te houden en onze communicatiemethoden blijven veranderen.

Met technologie die we tot onze beschikking hebben kunnen we consumenten meenemen op een meer meeslepende en boeiende reis.

Wat zijn meeslepende verhalen?

Het is niet iets nieuws. Bedrijven creëren al jaren boeiende inhoud, interactieve afbeeldingen en interessante video’s op hun websites en sociale mediaprofielen voor hun bezoekers.

Maar omdat we gebombardeerd worden met advertenties, hebben we geleerd om ze te vermijden. We lijken een “ingebouwd adblocker” te hebben ontwikkeld.

Interessante en meeslepende verhalen vertellen biedt iets nieuws en geeft je de mogelijkheid unieke verhalen te ontwikkelen waarmee je potentiële klanten aantrekt.

Trends in verhalen vertellen

Ongeveer 92% van de consumenten wil dat merken en bedrijven hun advertenties laten voelen als een verhaal.

Mensen zijn steeds sceptischer over grote beloften en banneradvertenties.

Ze voelen zich meer gedreven om geld uit te geven aan het verhaal of het verhaal van een merk.

Wil jij jouw bedrijfsverhaal vertellen? Laat Smaakvol NH een boeiend verhaal maken en deze online voor je promoten.

Er zijn tegenwoordig genoeg media beschikbaar om klanten te betrekken en te beïnvloeden in het verhaal van je bedrijf. Hier zijn een paar voorbeelden.

Mini-advertenties

Merken moeten innovatief zijn in hun digitale marketingcampagnes en nieuwe manieren bedenken om consumenten te betrekken en hun boodschap over te brengen.

Traditionele advertenties verkeren in moeilijkheden in dit snel veranderende landschap.

Video’s blijven geweldig om het verhaal van een product of een merk aan consumenten over te brengen.

Het is een snelle wereld en onze aandacht spanne wordt korter.

Sommige onderzoeken beweren zelf korter dan die van een goudvis 😉

Facebook en YouTube zijn begonnen met mini-advertenties van zes seconden, zodat bedrijven een compact verhaal kunnen vertellen om consumenten te betrekken.

Verhalen die betekenis hebben voor de mens

Waar komt mijn eten vandaan? Hoe is het geoogst? Consumenten hechten tegenwoordig veel waarde aan transparantie in alles wat een bedrijf doet, van het verzorgen van de dieren tot het werknemersbeleid.

Verhalen die zich richten aan een ecologisch en sociaal bewuste en avontuurlijke generatie is een stap in de goede richting.

Bij Smaakvol NH is dit vanaf het begin de insteek geweest, het in beeld brengen van unieke ondernemers en hun product.

Ronald Kunis, chef en eigenaar van restaurant Bij Qunis in Lijnden vertelt zijn verhaal over de moestuin waaruit hij zijn groenten, ideeën en rust haalt.

Men verwacht dat vanaf 2025 meer mensen groenten gaan eten en vlees laten staan.

Als jouw bedrijf ook meer inzet op groenten, dan is dat een mooi verhaal voor jouw gasten.

Horeca marketing trends

Klantgerichte verhalen

Door sociale media heeft de consument verschillende platforms om hun meningen en ervaringen te delen.

De meeste mensen hechten meer waarde aan advies van vriend of kennis dan aan advertenties bij hun aankoopbeslissingen.

Als horecaondernemer kun je daarom beter zorgen dat jouw producten en/of dienst zo goed is dat ze het delen waard zijn, en meer mensen aanmoedigen om ze door te vertellen.

Dit kan worden bereikt door samenwerkingen aan te gaan met bloggers of een netwerk dat gerelateerd is aan jouw bedrijf of product en hen uit nodigen om berichten voor jouw te schrijven.

Op Smaakvol NH vertellen we de verhalen van horeca ondernemers maar vertellen we ook over de streekproducten uit Noord-Holland.

We koken we met deze producten, zodat de consument direct kan zien hoe men dit product kan gebruiken.

Deze artikelen delen we via onze kanalen als Facebook, Instagram, LinkedIn maar ook via de nieuwsbrief.

Marketing Trends Conclusie

Omdat we de nieuwe fase van meeslepende verhalen ingaan, moeten ook onze marketingstrategieën evolueren.

Door klanten te betrekken bij hun zintuiglijke ervaring, heeft je horecabedrijf de mogelijkheid om contact te leggen met klanten als nooit tevoren.

Richt je boodschap op de gast, wat wil men zien of horen? Zoek dat eerst uit door met je gasten te praten.


Ben jij het ook zat om geld, tijd en energie te verspillen aan ineffectieve marketing? Het doel van Smaakvol NH is om jouw bedrijf te versterken door je te helpen groeien met behulp van onze kennis, ervaring en innovatieve oplossingen. Vertrouw op een duidelijke strategie die de juiste klanten naar jouw bedrijf brengt.

Laat een reactie achter