Bonnie van Poortvliet is Gosling Coffee gestart vanuit haar hart, en zag dat het anders moet en kán in de koffie-industrie.
MISSIE
Koffieboeren een leefbaar inkomen verschaffen en een toekomstperspectief te bieden voor de huidige en volgende generaties.
VISIE
Gosling Coffee is een koffiemerk met een sociale basis, waarbij impact maken in koffieproducerende landen voorop staat.
STRATEGIE
De werkwijze van Gosling Coffee is de koffieketen verkorten en duurzamer maken, door middel van direct trade en het betalen van een eerlijke prijs aan de producenten.
DOEL
Het doel van Gosling Coffee is:
Invloed op de bron van de koffie en de prijs, ter bevordering van de leefomstandigheden van de koffieboeren in de producerende landen.
Impact maken door zoveel mogelijk koffie in te kopen en te verkopen.
Verbetering van de kwaliteit en kwantiteit van de koffie en verhoging van smaak, prijs en verkoop, inclusief duurzaamheidsdoelen.
De koffiemarkt transparanter, eerlijker en duurzamer maken.
EERLIJKE PRIJS VOOR DE BOER
In 2011 startte Bonnie als barista in één van de eerste ‘specialty’ koffiebar in Amsterdam en werd hier verliefd op koffie. Na drie jaar begon ze zelf met het branden van de koffie voor deze koffiebar. Dit was in hetzelfde jaar dat de prijs van koffie op wereldmarkt begon te dalen. Zo sterk zelfs, dat de ‘C-market price’ (de prijs die de industrie betaalt voor koffie) onder de kostprijs van de koffie kwam te liggen. Bonnie volgde deze ontwikkeling op de voet en bij elke groene koffiebonen importeur waar ze kwam stelde ze steevast dezelfde vraag: ‘hoeveel ziet de boer hiervan terug?’. Niemand die haar vraag wilde of kon beantwoorden. Bonnie schrok hier zo van, dat ze besloot het zelf te gaan doen. In 2016 reisde ze voor het eerst af naar Oeganda. Hier ontmoette ze de boeren van Bukonzo Joint, de coöperatie waar we tot op de dag van vandaag nauw mee samenwerken.
DIRECT TRADE
We maken impact door de koffiebonen rechtstreeks in te kopen bij de boeren in Oeganda, Rwanda, Peru en Colombia. Door direct in te kopen zijn we in staat de boer een écht eerlijke prijs te geven en weten we zeker dat het bedrag ook bij hen terecht komt. We vinden het belangrijk dat de boer een leefbaar inkomen verdient met zijn koffie. Door het betalen van deze eerlijke prijs gaan we een stap verder dan de Fairtrade prijs ($1.40 per lbs + $0.20 premium) die alleen de kostprijs van de koffie dekt.
De C-market prijs is afhankelijk van de grillen van de beurs, in mei 2019 bereikte deze notering een historisch dieptepunt van $0,87 per lbs. Begin maart 2020 stond deze prijs op $1,06 per lbs. De prijs die wij voor de oogst 2019-2020 hebben betaald is $2,50 per lbs. We regelen zelf het transport naar Amsterdam en branden de koffiebonen daarna in onze branderij. Wij zijn hiermee in staat de koffieketen kort, eerlijk en transparant te maken en laten de grote koffie-industrie zien dat het anders kan.
LEKKERE KOFFIE
We zijn blij met de impact die we maken; maar we willen natuurlijk ook gewoon de lekkerste koffie leveren. Zonder dat de klant de hoofdprijs hoeft te betalen voor kwaliteitskoffie. Kortom: door het drinken van één kopje koffie maak je al direct impact en dat maakt dat iedereen in de koffieketen met een glimlach op zijn gezicht aan zijn dag kan beginnen.
Wil je samen met ons impact maken? Of ben je benieuwd naar de mogelijkheden op kantoor? Neem dan contact met ons op!