Een positieve mindset kan je helpen om gelukkig te zijn, maar wat is een positieve mindset eigenlijk? En hoe kan je die behouden en nog meer voordeel uit je positieve gedachten halen? Het lijkt erop dat we vandaag de dag steeds meer met negativiteit worden geconfronteerd, waardoor het voor sommige mensen moeilijker is om nog op een positieve manier te denken. Wanneer dit het geval is dan is het eenvoudigweg tijd om weer even in jezelf te kijken en te bedenken wat je nu écht wil.

Hoe kan ik een positieve mindset ontwikkelen?

Zelf de touwtjes in handen nemen. Wist je namelijk dat je zelf geheel de controle hebt over je eigen gedachtes? Ook al lijkt het alsof dit vanzelf gaat, je kunt jouw gedachtes wel degelijk sturen.

Jij kunt ervoor zorgen dat je positiever in het leven staat en er bewust voor kiezen om je niet te laten beïnvloeden door negatieve gedachtes / meningen / emoties. Hoe? Met deze simpele mindset tips.

Met deze positieve mindset oefeningen kun jij een positieve mindset trainen.

1. Sta stil bij je eigen gedachtes en emoties

Door positiever in het leven te staan en om positiever te denken is het belangrijk om bewust te zijn van hoe je denkt, wat je denkt en hoe je, je (hierbij) voelt.

Vaak hebben we door de jaren heen bepaalde gedachtepatronen ontwikkeld die geheel vanzelf gaan – zonder dat we hier bij stil staan – maar die wel grote invloed hebben op de manier waarop je doet, hoe je de dag ervaart en hoe je in het leven staat.

Probeer negatieve (al zijn het hele kleine) gedachtes te herkennen en om te buigen naar iets positiefs. Dit voelt misschien soms wat overdreven en onnatuurlijk, maar dit trucje zorgt er wel voor dat jij op een andere/nieuwe manier leert denken.

2. Laat negatieve gedachtes niet alles beïnvloeden

Tuurlijk, even balen mag (is soms ook even fijn!) en met je verkeerde been uit bed stappen kan ook gebeuren.

Je even niet happy voelen of het liefste zo snel mogelijk weer je bed in duiken is allemaal menselijk, maar je hebt wel een keuze om te blijven hangen in deze emoties.

Probeer eens bewust te denken “Oke, ik voel me helemaal niet gelukkig nu, maar kan ik er nu ook bewust voor kiezen om dit te parkeren en zelf te kiezen om mijn dag beter te maken?”.

Ik beloof je dat wanneer je dit vaker doet, het makkelijker wordt om deze keuze te maken en om negatieve emoties en gedachtes niet te overhand te laten nemen.

3. Neem controle over jouw manier van denken

Gedachtes overkomen je niet, je creëert ze zelf. Door negatieve gedachtes veel tijd te geven zal dit jouw hele dag beïnvloeden.

Neem de controle hierover en zorg ervoor dat jouw energie en tijd uitgaan naar positieve gedachtes. Zoveel tijd dat dezelfde gedachtes een positief effect kunnen hebben op jouw dag, keer op keer.

Voel je niet meer slachtoffer van een slechte dag, maar neem het hef ik eigen hand en kies ervoor om een andere dag/moment voor jezelf te creëren.

4. Omring jezelf met positiviteit

Positiviteit trekt positiviteit aan. Zo simpel is het. Omring jezelf met mensen die (over het algemeen) ook positief denken en positief in het leven staan.

Laat je hierdoor inspireren en beïnvloeden. Creëer een thuis waar je gelukkig van wordt zodat je jouw dag elke dag goed begint en goed kan afsluiten.

TIP: sla bijvoorbeeld als reminder een achtergrond op, op jouw telefoon waardoor je elke keer weer denk “Oja, positief denken!”

5. Dankbaarheid oefening

Een leuke tip om wat vaker toe te voegen (het liefste elke dag) is om een paar minuten per dag (bijvoorbeeld aan het begin of einde van de dag) bij de positieve dingen in je leven stil te staan.

Waar ben je die dag dankbaar voor? Waar word je gelukkig van? Wat is er vandaag gebeurd waar je tevreden over bent? Gaf iemand je een complimentje? Ervaarde je fijne momenten vandaag?

Schrijf het op en laat dit geluksgevoel invloed hebben op jouw mindset. Dit trucje zorgt ervoor dat je meer stil staat bij het positieve in jouw leven en dat jouw mindset dit uiteindelijk automatisch zelf meer gaat doen.

6. Voed jezelf met positief en gezond eten

Als je te veel suiker en transvetten binnenkrijgt en vaak te veel eet, kunnen je hormonen uit balans raken en zorgen voor een schommelende bloedsuikerspiegel waardoor je kwetsbaarder, emotioneler en minder gefocust bent.

Natuurlijke voeding zoals vlees, vis, eieren, kip, groente, fruit, noten, oliehoudende zaden en peulvruchten bevatten stoffen die je lichaam ondersteunen en ervoor zorgen dat je lichaam optimaal kan functioneren en je je goed voelt.

Als je aan het begin van de week een lijst maakt met wat je die week gaat eten, zorg je er voor dat je keuzes gezond zullen zijn. Want met een positieve mindset, maak je ook positieve keuzes.

Omdat je de gezonde boodschappen reeds gekocht hebt blijf je in je positieve sfeer en heb je niets in huis dat je eigenlijk ook niet moet eten.

Laat een reactie achter