Positief denken, kun je dat leren? Want positief blijven lijkt wel steeds moeilijker in deze ingewikkelde tijd. Maar wat is een positieve mindset eigenlijk en is dat überhaupt te leren?

Positiviteit is niet altijd maar gewoon glimlachen en er vrolijk uitzien en doen – positiviteit gaat meer over iemands algehele kijk op het leven en zich concentreren op al het goede in het leven.

In dit artikel bespreken we wat een positieve mindset inhoudt, de voordelen van positief denken, voorbeelden van gedachten die iedereen wel eens heeft en hoe je kunt leren om dingen positief te benaderen.

Wat is een positieve mindset?

Kendra Cherry, auteur van boeken over psychologie en geestelijke gezondheid zegt hierover;

‘Positief denken betekent de uitdagingen van het leven met een positieve kijk benaderen. Het betekent niet het vermijden of negeren van de slechte dingen; in plaats daarvan moet je het beste uit de potentieel slechte situaties halen, het beste in andere mensen proberen te zien en jezelf en je capaciteiten in een positief daglicht zien.’

Een positieve mindset wil je dus zien als een optimistische houding waarin je in bepaalde situaties je op het goede concentreert. Deze houding kan namelijk ook grote impact hebben op je fysieke en mentale gezondheid.

Niet zweverig of de heledag een blij ei zijn maar het betekent gewoon dat je het goede en het slechte in het leven benadert met de verwachting dat alles goed zal komen.

Met een positieve mindset kun je ook meer bereiken als je bijvoorbeeld gewicht wilt verliezen.

Optimistische houding

De voordelen van positief denken

Veel studies hebben gekeken naar de rol van optimisme en positief denken in de mentale en fysieke gezondheid. Het is niet altijd duidelijk wat eerst komt: de mindset of deze voordelen. Maar er is geen nadeel om optimistisch te blijven.

Fysieke voordelen kunnen zijn:

  • Langere levensduur
  • Lagere kans op een hartaanval
  • Betere lichamelijke gezondheid
  • Grotere weerstand tegen ziekten zoals verkoudheid
  • Lage bloeddruk
  • Beter stressmanagement
  • Betere pijntolerantie

De mentale voordelen kunnen zijn:

  • Meer creativiteit
  • Grotere probleemoplossende vaardigheid
  • Helderder denken
  • Goed in je vel
  • Betere omgangsvaardigheden
  • Minder depressie

Onderzoek naar optimisme

Toen mensen in een onderzoek werden blootgesteld aan griep en verkoudheid, werden degenen met een positieve kijk minder snel ziek en gaven ze aan minder last te hebben van symptomen.

Tijdens een ander onderzoek hadden vrouwen die optimistischer waren minder kans om te overlijden aan kanker, hartaandoeningen, beroertes, luchtwegaandoeningen en infecties.

En in een onderzoek onder 50-plussers leefden degenen die positievere gedachten hadden over ouder worden langer. Ze hadden ook minder stressgerelateerde ontstekingen, wat wijst op een mogelijk verband tussen hun gedachten en gezondheid.

Maria Schenk deed onderzoek in het UMCG en zij ontdekte ook dat mensen die positief gestemd zijn, minder lichamelijke klachten ervaren én ook daadwerkelijk gezonder zijn.

Geboren pessimist

Dat klinkt natuurlijk allemaal hartstikke leuk, maar wat als je een geboren pessimist bent? Dat je eerder geneigd bent om het ergste te verwachten!

Maak je niet druk, ook de grootste pessimisten kunnen de vaardigheid van positief denken leren en gebruiken in hun dagelijks leven. Het leuke is namelijk dat het niets te maken heeft met een persoonlijkheidskenmerk.

Je wordt dus niet als pessimist geboren 😉

Ook hier is onderzoek naar gedaan. Volwassenen die dagelijks op positieve gedachten mediteerden voelden elke dag vrolijke emoties.

Positief denken helpt mensen om met ziekte om te gaan en depressies te verlichten, of ze nu optimistisch of pessimistisch zijn.

Ik hoor je al denken, ja allemaal leuk maar hoe kun je in deze tijd nu positief zijn? We mogen en kunnen niets.

Een wijs man zei eens; Je moet eerst kunnen staan voordat je kunt lopen.

Begin dus met kleine oefeningen en bouw deze steeds verder uit.

Wat ik zelf elke avond doe is positieve gedachten oproepen voor het slapen gaan. Ook als ik bepaalde zorgen heb verplaatst ik mijn gedachten naar positieve dingen.

Op deze manier val ik sneller in slaap en slaap ik ook beter. Dit heeft mij in eerste instantie aan een betere nachtrust geholpen.

En met een goede nachtrust start je de dag positiever.

Pessimistische negatieve houding

Waarom denk ik negatief?

Je kent het wel, dat stemmetje in je hoofd dat je voordat je het in de gaten hebt, vaak alles negatief benaderd.

Je herkent deze voorbeelden misschien wel:

Een slechte filter. Je laat je leiden door het negatieve van een moment. Je geniet bijvoorbeeld van een etentje met vrienden en het was erg gezellig maar als je aan het eind van de avond een verkeerd rekening krijgt, voel je je gelijk geïrriteerd en vergeet je de leuke avond.

Je neemt de schuld op je. Ben je snel geneigd de schuld op je te nemen als er iets teleurstellend of negatiefs gebeurt? Bijvoorbeeld een vriend of vriendin kan niet ingaan op je uitnodiging en jij denkt dat ze geen zin in jou heeft.

Doemdenken. Je ervaart een tegenslag en verwacht direct het ergste. Je hebt bijvoorbeeld een lekke band ‘ochtends, dus dan zal de rest van je dag ook wel gedoemd te zijn mislukken.

Zwart-wit denken. Zie je dingen als goed of slecht, zonder middenweg? In deze denkwijze, als dingen niet perfect zijn, zijn ze automatisch slecht.

Probeer je te focussen op het positieve als je een negatieve gedachten opmerkt. Dat klinkt misschien makkelijker gezegd dan gedaan, maar probeer rationeel te denken.

Denk bijvoorbeeld; helpt het de situatie op te lossen als ik negatief denk of negatief reageer op de situatie?

Probeer mensen te vergeven die fouten maken, we maken allemaal wel eens fouten. Mensen kun je wel verantwoordelijk houden voor hun acties maar probeer hier ook positief in mee te denken als dat kan.

Hoe kan ik positiever denken?

Negatieve gedachten verdwijnen niet zomaar uit je leven. Door te oefenenen kun je jezelf trainen om een positievere kijk te hebben.

Wat ikzelf vaak merk is dat wanneer er een negatieve gedachten opspeelt vanwege een bepaalde situatie, ik mijzelf direct laat denken, had ik dit kunnen zien aankomen en kan ik de situatie nu zelf veranderen?

Als ik hierover nadenk en deze vragen beantwoord dan weet ik of ik de situatie nu zelf positief kan veranderen of niet.

Want als ik het niet kan veranderen, waarom zou ik dan boos of negatief blijven.

De negatieve gedachtes en gevoelens trekken alle energie uit je en wat schiet ik hier mee op?

Ik relativeer het moment, het nu.

Optimisme is gezond

Positief denken oefenen

Ja je kunt positief denken oefenen. Ik geef je hieronder een aantal voorbeelden hoe jij kunt werken aan een positieve houding en gedachte. Probeer het eens:

Lach meer

Uit een onderzoek kwam naar voren dat wanneer mensen lachen tijdens een stressvolle situatie ze zich daarna positiever voelden dan mensen die niet lachten tijdens dezelfde situatie.

Ik pas deze lachmethode vaak toe als ik naar buiten ga. Niet dat ik naar buiten gaan stressvol vindt, maar ik merk dat met mijn lach, of smile mensen op straat vaak een lach terug geven en dat geeft mij weer een positief gevoel én het werkt aanstekelijk.

Omarm het onverwachte

Genieten van het onverwachte, zelfs als het niet is wat je eigenlijk wilde. Stel jezelf in op dat alles anders kan gaan dan je denkt. Dit zorgt ervoor dat je niet verrast wordt door bepaalde situaties. Is je favoriete gerecht uitverkocht? Ga niet zitten balen maar bestel eens iets totaal anders, laat je verrassen. Je zal zien dat je sneller openstaat voor verandering.

Kader je situatie

Is er een situatie waarover je geen controle hebt, probeer de situatie dan van een andere kant te bekijken. Sta je in de file, baal dan niet want het is altijd nog beter dan geen auto hebben of nat te regenen op een station en te wachten op een trein die te laat is. Gebruik je tijd in de file om te luisteren naar een podcast waarin je wat nieuws leert.

Houd een dankbaarheidsdagboek bij

Dit klinkt misschien gek, maar als je elke dag of week gaat zitten om de dingen op te schrijven waar je dankbaar voor bent, word je gedwongen om aandacht te besteden aan het goede in je leven. Uit een onderzoek bleek dat mensen die een dankbaarheidsdagboek bijhielden, zich dankbaarder, positiever en optimistischer voelden over de toekomst. En ze sliepen ook nog beter.

Stel je je best mogelijke toekomst voor

Denk in detail na over een heldere visie voor je toekomst — carrière, relaties, gezondheid, hobby’s — en schrijf het op. Als je je voorstelt dat je leven goed gaat, suggereert onderzoek, zul je gelukkiger zijn in het heden. Print bijvoorbeeld een foto uit van een langgekoesterde droomvakantie en hang er een foto van op zodat je er elke ochtend aan herinnerd wordt. Zo houd je de drive om positief door te gaan.

Focus op je sterke punten

Begin elke dag, voor een week lang, met denken aan een van je persoonlijke sterke punten. Dat kan zijn je vriendelijkheid, interesse in anderen, je organisatie skills, discipline of creativiteit. Noteer hoe je die dag die sterke punten op een nieuwe manier gaat gebruiken. Handel hier dan ook naar. Uit onderzoek kwam naar voren dat mensen die dat deden hun geluk verhoogde en symptomen van depressie verminderden aan het eind van die week. Maanden later waren deze voordelen nog terug te vinden.

Door te oefenen kun je meer positieve gedachten aan je leven toevoegen en genieten van de voordelen die optimisme met zich meebrengt.

Enthousiast? Lees ook deze tips over positive mindset oefeningen.

Heb je wat aan dit artikel gehad of heb jij nog tips? Ik ben erg benieuwd, laat het hieronder weten in een reactie.

Conclusie

Een positieve mindset of positief denken kun je leren. Een positieve mindset hebben betekent dat je van positief denken een gewoonte maakt, voortdurend op zoek bent naar optimisme en het beste haalt uit elke situatie waarin je je bevindt. Met de juiste oefeningen kan ook jij de dingen wat optimistischer gaan zien.

Laat een reactie achter